7 Reguli stricte pentru un agent de vânzări

În prezent lucrezi în vânzări și ești mulțumit dar ai vrea mai mult sau nu ești deloc fericit că trebuie să vinzi o anumită cantitate de produse ori servicii pentru a-ți lua comisionul care nu este neapărat foarte motivant din punct de vedere financiar. Peste toate, auzi destul de des că piața muncii este în schimbare, că nu are stabilitate, că numărul clienților scade. Se prea poate și ca mediul în care lucrezi să nu-ți placă.

Nu cunoști însă foarte bine ce trebuie să faci pentru a-ți îmbunătăți situația, numărul de clienți, viața profesională? Vrei mai multa relaxare dar și muncă prin care să simți că ești cel puțin pe drumul cel bun? Atunci 7 Days of Trust îți recomandă 7 reguli pe care trebuie să le respecți imediat. Poate chiar peste câteva minute vei interacționa cu un client, așa că, fii atent! Mai mult, ține minte! Un vânzător bun poate oferi stabilitate în piața muncii tocmai prin faptul că face în așa fel încât banii să se miște, practic vitalizează fluxul financiar:

Afacere stabilă clienți mulțumiți – angajați motivați îmbunătățirea performanței angajaților creșterea numărului de angajați o data cu creșterea producției și numărului de vânzări taxe plătite la timp la stat flux financiar sănătos.

sales. pictureSursa foto: www.inboundsales.net

 

Cele 7 Reguli:

1. Vezi ce este bun la locul tău de muncă și folosește asta în avantajul tău:

Nu te plânge de compania în care lucrezi, de faptul că nu ai clienți serioși sau că salariul ori comisionul este prea mic. Încearcă să schimbi mediul în care lucrezi fiind un exemplu pentru ceilalți. Nu există clienți care nu sunt buni pentru o afacere sau care nu vor să dea bani pe serviciul sau produsul tău. Există doar scuze pe care trebuie să le elimini. Fiecare client are un obiectiv și rolul tău este să identifici acel obiectiv și să discuți normal, sincer, serios cu respectivul client. Nu încerca să fii ca un moderator de știri mondene care zâmbește fals, își modifică vocea într-un mod mult prea evident și iritant, face greșeli gramaticale și se uită obsedant după fiecare literă de la prompter pentru că nu a învățat în clasele 1-8 la limba română cum să urmărească un text.

Așadar, în loc să zici că șeful este egoist, că salariile sunt mici, mai bine încearcă să ajungi la birou cu 1520 de minute mai devreme, scrie-ți lista de activități în fiecare dimineață, tratează cu interes egal atât clienții cât și prospecții. Până la urmă suntem oameni și ne remarcăm, printre multe altele, și prin decență, educație, bun simț. Nu te grăbi să închei conversația cu un prospect care nu dorește să semneze un contract, să cumpere un produs etc. Din contră, tratează-l atent, diplomat, natural. Mai mult de atât, nu te mai gândi la bani! Concentrează-te la ce segment de clienți vrei să abordezi, cum să-ți îmbunătățești strategia comercială, cu cine vrei să lucrezi, cum te poți folosi mai bine de timpul tău, care sunt principalele tale calități. Astfel banii vor ajunge… Atât în contul firmei, al clientului cât și în contul tău. Spun și al clientului deoarece un furnizor corect (așa cum ești tu), serios și implicat poate ajuta enorm bunăstării afacerii sau obiectivului unui client. Dacă furnizorii, statul și clienții ar fi totalmente corecți unii cu ceilalți și ar înțelege că greșelile se pot îndrepta (astfel crescând și gradul de omogenitate între colaboratori) atunci piața muncii ar arăta astăzi roz. Criza economică este o scuză pentru lene, corupție și management deficitar.

2. Nu fi egoist:

Nu te mai gândi să-ți fie doar ție bine. Dacă sunt produse sau servicii care crezi că nu sunt recomandate unui anumit client, spune-i acest lucru. Este ca și cum ai vinde cuiva o pâine veche de două zile doar pentru a face un ban în plus – e un drum sigur prin care clientul se va îmbolnăvi și nici nu va mai cumpăra vreodată pâine de la tine. Vei observa, așadar, că dacă vei spune adevărul unui client cu privire la un anumit produs sau serviciu, acesta din urmă te poate recontacta pentru a-ți cere sfaturi cu privire la ce va achiziționa pe viitor și de unde – și astfel vei putea obține, de ce nu, bani pentru faptul că l-ai îndrumat. Așa acționează în vânzări un domn sau o doamna elegantă  – se gândește la binele comun.

3. Fii insistent cu bun simț:

Mesajele, e-mailurile, scrisorile redactate greșit ortografic și gramatical se regăsesc într-o cantitate mult prea mare în ziua de azi. Cu toate că suntem în 2013, anumiți agenți de vânzări ar comunica mai bine prin semne ori onomatopee. Pe lângă asta, este foarte grav să nu scrii corect și să mai fii și insistent: Bună ziua? Ați primit oferta noastră? De ce nu ne-ați răspuns?  Concluzia acestei reguli este că trebuie să scrii și să vorbești corect, să nu pari exagerat de entuziasmat la telefon când suni pentru a doua sau a treia oară – se vede că falsezi – , să fii succint și deschis, să propui. Nu uita, trebuie să propui ci nu să impui. Este o mare diferență. Cum sună: Vreau să ne vedem la ora 15:00 la sediul dvs. și ce părere ai despre această abordare: Dacă este un moment bun pentru dvs., vă propun să ne întâlnim marți la ora 14:00.

4. Stabilește-ți numărul:

Propune-ți câți prospecți vrei să abordezi pe zi. În funcție de ceea ce vinzi, stabilește-ți (zilnic sau săptămânal) în afara obiectivelor primite din partea firmei, câte produse/servicii vrei să vinzi. Acest lucru te va ajuta la îndeplinirea obiectivelor pe care le ai deja stabilite prin contract și, implicit, la depășirea acestora – ceea ce înseamnă mai mulți bani în buzunarul tău.

5. Învață:

Citește, urmărește filme interesante, discută cu alți oameni din vânzări, participă la evenimente interactive (networking), conferințe. Astfel schimbi cărți de vizită, identifici noi clienți pe termen scurt, mediu și lung, citind îți îmbunătățești capacitatea de a transmite informații clare, corecte, într-o maniera structurată și armonioasă.

6. Analizează-ți greșelile și acționează imediat.

Nu fi supărat o veșnicie pentru că ai greșit o ofertă, ai pronunțat incorect numele unui prospect, nu ai ajuns la timp într-o anumită locație ș.a.m.d. Vezi ce nu a mers bine pentru a putea îndrepta lucrurile pe viitor. Tratează greșelile ca și cum reprezintă un profesor bun în viața ta. Nereușitele te pot inspira – crede în asta.

7. Îngrijește-te și arată sănătos.

Fără perdea, trecem direct la descrierea pură. Nu contează că ești gras, scund, înalt, slab, chel, frumos, mai puțin frumos ș.a.m.d. Contează cum te îngrijești. Trebuie să ai grijă să nu-ți miroasă respirația – uneori poate mirosi de la o poștă – să ai hainele, mâinile, fața îngrijite. De acord, poate nu ai mereu bani pentru a-ți cumpăra haine la modă sau de un anumit material. Contează mult însă să ții la ceea ce ai. Chiar dacă ai pantofi mai vechi sau un costum nu foarte strălucitor, fiind atent ca haina să nu aibă foarte multe scame, să nu fie șifonată, să o pui frumos pe umeraș sau să o așezi cu conștiinciozitate într-un anumit loc, atunci dai dovadă de educație, respect și profesionalism.

Sunt mulți agenți care, deși au un costum nou, acesta este șifonat sau nu este în acord cu fizionomia lor. Pe de altă parte sunt agenți care se îmbracă bine dar fumează atât de mult încât ochii sunt obosiți și par bolnăvicioși, dinții sunt galbeni iar respirația… Ne oprim aici cu descrierea.

Sugestie: Îmbracă-te inteligent. Pe lângă costum, uneori poți combina blugi cu purtări smart casual (adidas-pantof, teneși business) și cu sacou + o bluză smart casual sau o cămașă (cu sau fără cravată). Dacă alegi o cămașă fără cravată atunci este preferabil ca primul nasture să fie deschis.

Cele 7 reguli sunt valabile atât pentru bărbați cât și pentru femei.

 

Autor: Mihai Silviu Botezatu

7 Days of Trust

Astăzi este cea mai importantă zi din viața ta!

Advertisements