Ai decis sa te inscrii intr-un program de internship ca voluntar. Esti acceptat si de acum esti cunoscut ca fiind voluntar sau stagiar. Ai facut acest lucru deoarece esti dornic sa-ti imbogatesti experienta profesionala ori prin intermediul faptului ca ai fost indrumat de catre colegii, prietenii, familia ta iar exemplele pot continua. De obicei compania sau asociatia, firma etc. in care iti vei desfasura activitatea ti-a oferit un contract unde este mentionat ca vei fi voluntar pentru o anumita perioada de timp –  o luna, doua, trei, sase s.a.m.d.

Insa ce se intampla apoi? In acest articol o sa prezentam greselile pe care le fac anumiti voluntari in timpul activitatii lor, iar la final o sa vedem de ce toate acestea au legatura cu atitudinea si educatia lor.

1. Dupa ce trec cateva zile sau cateva saptamani, unii dintre voluntari spun: Nu trebuie sa ma concentrez atat de mult pe ceea ce fac, doar sunt voluntar.

2. Imi permit sa intarzii, doar sunt voluntar.

3. Nu e chiar asa cum scrie in contract, pana la urma nu sunt platit pentru activitatea mea, deci pot sa mai lipsesc cate o zi.

4. Nu-i deranjez pe superiorii mei, sunt ocupati, lasa ca incerc sa-mi gasesc singur raspunsul, daca nu iese bine, observa ei pana la urma.

5. Ce daca pot sa ajut si sunt disponibil? Nu vreau sa-mi iau asupra mea si alte responsabilitati, ma multumesc cu ce am de facut.

6. De abia astept sa se termine voluntariatul!

7. Parca as vrea sa fac mai mult… Dar mi-e rusine sa ma impun. Sa trimit e-mail ca mi-am terminat treaba?  Ma cam plicitisesc…

8. Hai ca mai am doar doua minute si plec… Yes. Dar ce mai conteaza 2 minute? Cine observa? Plec acum

9. De ce sa auda ceilalti ce idei am eu? Nu o sa-mi dea nimeni bani. Mai bine le tin pentru mine, adaug pe CV ca am experienta profesionala si gata. Asta vreau sa obtin de la stagiul asta, adeverinta ca am fost voluntar. 

10. Sa-mi iau la revedere de la ei? Sa le las datele de contact? Dar de ce, oricum eu am obtinut adeverinta, mai conteaza altceva? Bye Bye!

Cu o asemenea atitudine desigur ca un voluntar va reusi sa ramana “voluntar” pentru tot restul vietii sale. In primul rand, cand o persoana decide sa devina voluntar face acest pas pentru dezvoltarea sa personala si profesionala, de acord, dar acest lucru nu inseamna ca acea persoana sa fie un voluntar-robot.

De fapt, trebuie sa te bucuri ca esti voluntar! De ce sa nu gandesti ca poate chiar compania la care esti stagiar te poate angaja? Ca stagiar ai libertate, asadar foloseste-te de aceasta libertate ca sa dai tot ce ai mai bun din tine! Fii responsabil de actiunile tale, incearca sa-ti asumi mai multe responsabilitati, invata sa-ti exprimi ideile, sa devii descurcaret, sa observe superiorii tai ca esti un element de importanta in companie. Lucreaza in echipa, cand ai probleme intreaba, fii activ. Nu sta cu ochii pe ceas la fiecare 5 minute ca sa vezi cat timp a mai ramas pana pleci – aceste lucruri sunt observate de catre indrumatorii, tutorii, superiorii tai.

Nu-ti fie rusine sa intrebi, sa-ti exprimi o idee sau sa prezinti un plan. Arata ce poti! Un angajator vrea alaturi de el un om in care sa aiba incredere, caruia sa-i poata delege responsabilitati, sa stie ca este descurcaret, cu initiativa. Respecta-ti contractul de voluntariat si implicit programul de lucru. Nimeni nu te pune sa lucrezi suplimentar daca nu vrei, insa macar fii corect si respecta termenii contractuali. Acest lucru denota seriozitate, putere de adaptabilitate, corectitudine.

Cand stii ca este posibil sa faci o greseala, mai bine verifici alaturi de persoanele care te pot ajuta.

Un voluntar trebuie sa aiba mentalitatea: Ok, voi obtine adeverinta ce-mi atesta perioada de voluntariat, insa voi fi si angajat!

Si da… Nu-ti tine ideile doar pentru tine. Pentru ideile tale, chiar daca nu primesti imediat bani pentru ca le exprimi, poate vei primi mai tarziu deoarece ele iti pot garanta angajarea. Asa ca, propune planuri, cere responsabilitati, lucreaza in echipa, ajuta daca poti, implica-te!

 

7 Days of Trust

Aceasta este cea mai importanta zi din viata ta!

