Cât de mult contează prima impresie?

În viaţa cotidiană ne folosim de anumite puncte de reper, indicatoare specifice ce ne permit desfăşurarea diverselor activităţi. Avem unul sau mai multe canale de informare (situri de pe internet, diferite reviste etc.), un anumit drum pe care alegem să-l parcurgem când ne îndreptăm spre o destinaţie precisă ş.a.m.d.

Deseori se întâmplă să ne ataşăm de o persoană întrucât avem încredere într-aceasta. Cu timpul, după anumite întrevederi, experienţe comune, poveşti interesante sau importante se realizează o anumită acomodare între doi sau mai mulţi oameni care încep să se cunoască. Pentru primele întâlniri sau experienţe de grup există evaluări clare, asocieri mentale pe care le fac membrii grupului şi care prezintă anumite concluzii: “Ion are acest tic care nu-mi place; Valeriu se comportă ciudat; Veronica este enervantă; Ce drăguţ/ă este!; Gândeşte bine!; Mi-ar plăcea să mai discut cu aceşti noi colegi, cum să fac să iau legătura cu ei; Valeriu nu se mai comportă atât de ciudat, este chiar foarte prietenos şi curajos; Veronica nu mai este atât de enervantă, este pur şi simplu mai energică.”

După cum se poate observa părerile noastre oscilează de la situaţie la situaţie – mai ales în contextele noi. Putem fi încântaţi de un lucru pe care nu l-am mai făcut dar, totodată, putem avea accese de furie, deveni sceptici, trece prin diverse stări schimbătoare (anxietate-bucurie-depresie etc.). Un mare avantaj ar fi acela că există posibilitatea realizării unor relaţii afective puternice, cum ar fi prietenii pline de viaţă şi optimism, echipe de lucru incredibil de eficiente şi omogene, iar exemplele pot continua.

Sursa: http://www.anastasia-valentine.com/38-ways-to-make-a-great-first-impression/

Este recomandat să luăm decizii în funcţie de prima impresie? În anumite situaţii da, însă în altele nu. Se întâmplă destul de des să descifrăm comportamentul unei persoane încă din timpul unei conversaţii de două-trei minute cu aceasta. Reacţiile comportamentale exagerate (şi care sunt constante), gesturile isteric-nervoase, remarcile profund nepotrivite, aspectul vestimentar foarte neglijent sunt doar câteva criterii pe care le folosim drept referinţă în analiza unui interlocutor, grup de oameni, anturaj etc. şi pe care le putem utiliza pentru a ne face o primă impresie care nu mai lasă loc de dubii în privinţa stilurilor de comportamente ulterioare. Este clar că o persoană exagerat de îndoielnică, foarte sceptică, se va adapta cu greu unor medii sociale ce presupun determinare, hotărâre sau stabilitate emoţională. Desigur, respectiva persoană se poate antrena, se poate dezvolta profesional şi personal participând în diferite contexte de formare socială pentru a-şi putea rezolva dificultăţile. Înainte de “rezolvarea problemelor” trebuie totuşi analizat şi creat un raport din care să reiese cam ce poate face un om cu aparentele sale defecte. Spre exemplu, un băiat sau o fată cu un grad ridicat de emoţionalitate-timiditate pot fi potriviţi pentru domeniul Artelor. La fel cum, un om tăcut dar foarte energic poate reprezenta cu succes ţara sa la diferite competiţii sportive.

Alt exemplu: O persoană agresivă verbal se va integra cu o anumită dificultate într-un grup ce presupune disciplină, bun simţ, seriozitate.

Cum ştim dacă prima impresie este suficientă pentru a ne face o părere despre cineva?

Este relativ simplu. Dacă avem dubii despre caracterul unui coleg, amic, proaspăt cunoscut, nou angajat ş.a.m.d. ar fi recomandabil “o perioadă de probă” pentru acesta care să ne ajute să facem o evaluare corectă: Avantaje → dezavantaje → perspectivă de viitor → rezultate posibile → comportamentul persoanei respective pe termen lung sau în perioada proiectului X → stabilitatea conduitei → concluzie.

Cât de lungă să fie perioada de probă?

Stabilirea perioadei de timp pentru respectiva probă se face în funcţie de cât de mici sau mari sunt dubiile faţă de o anumită persoană. Uneori o zi sau două pot fi suficiente, alteori după doar luni de zile se poate crea o impresie clară. Aici intervine şi contextul pentru care este necesară acea perioadă de probă: Căutăm un coleg cu care să lucrăm la proiectul pentru facultate, avem nevoie de un angajat pentru departamentul IT, vrem un ajutor pentru a face curat în grădină, selectăm oameni pentru a crea o firmă, pentru a lupta pentru anumite drepturi sociale, căutăm voluntari dedicaţi unei anumite cauze etc.

Sursa: http://www.ehow.com/info_8300571_ways-first-impression-through-style.html

Cum se face analiza unui profil?

Se face cel mai des în funcţie de necesităţi şi de împrejurări.

Dacă necesitatea este să ne facem o impresie faţă de o persoană într-o săptămână de zile, atunci facem o listă cu trăsăturile care ne interesează la aceasta din urmă si care pot fi testate în decurs de o săptămână. Cât de muncitor este? Cât poate fi de inteligent, amuzant, adaptabil, capabil să se dezvolte în timp? – acestea sunt doar câteva trăsături care pot fi analizate – desigur, în funcţie de profilul pe care îl căutăm.

De obicei cel mai mult este analizat potenţialul unui om: Poate fi un om de încredere? Putem lucra împreună cu aceste persoane? Pot deveni ei cei mai buni prieteni?

Împrejurările au rolul lor. Nu orice om este adaptabil oricărui context social. Un analist financiar poate să nu corespundă unei funcţii de agent pază sau, un exemplu mai clar, un contabil nu este întotdeauna recomandat pentru a practica o carieră în chimie – cu toate că în ambele domenii este nevoie de minuţiozitate, atenţie, calcule.

Trainingurile, perioadele de probă, lucrul în echipă, întâlnirile, rezultatele, viziunea de viitor, analizele precise (şi periodice), răbdarea – toate aceste lucruri pot ajuta foarte mult pentru a ne face o impresie concretă faţă de un anumit lucru, situaţie sau faţă de diferiţi oameni.

Unde mai puteţi adresa comentarii în afară de acest blog? La adresa de e-mail: mihaisilviubotezatu@yahoo.com

Advertisements