Atenţie la ce traininguri şi workshopuri vă înscrieţi. Puteţi fi traşi pe sfoară foarte uşor

Îţi atrag atenţia prin mesajele publicitare prin care se promovează, de la “găseşti cele mai interesante şi utile workshopuri pentru studenţi”, până la “trainingul care în trei zile te va face să te cunoşti în totalitate”. Îi observi şi pe unii dintre profesorii tăi cum afirmă uneori şi încearcă să te convingă să participi la astfel de programe  pe care le organizează chiar ei.

Fiecare concept va fi prezentat în parte. Astfel:

Trainingul poate fi înţeles ca un soi de antrenament într-un anumit sector de activitate. Mai academic spus, dar pe înţelesul tuturor, o definiţie corespunzătoare ar fi că acesta reprezintă o strategie prin care se doreşte îmbunătăţirea situaţiei tale profesionale sau, de ce nu, posibilitatea de a te informa cu privire la ceea ce doreşti să faci în viaţă.

Bineînţeles că există şi traininguri la locul de muncă la care eşti nevoit să participi în vederea obţinerii anumitor deprinderi pe care să le foloseşti ulterior în activităţile aferente serviciului. Practic te familiarizezi cu anumite programe de lucru, cu un orar, cu o tehnologie specifică companiei/firmei la care eşti angajat, îţi cunoşti colegii dacă este cazul etc. De obicei astfel de traininguri sunt gratuite. Dacă observi însă că unele dintre ele pun condiţii financiare, nu ezita să te informezi care este motivul pentru care trebuie să plăteşti o anumită sumă de bani. Poate îţi este ruşine, însă o întrebare pusă unui reprezentant al respectivului training pentru propria ta lămurire, nu este o crimă. Ştii doar… Un om informat este un om pregătit! Iar a fi informat în condiţiile în care este atât de mult acces la informaţie în ziua de astăzi este un lucru relativ uşor de făcut. Şi trebuie să fii la punct cu anumite fenomene care se întâmplă în societate deoarece ele te afectează profund fie negativ, fie pozitiv.

Dacă lăsăm la o parte trainingul de la locul de muncă, se observă că pe e-mailul personal, la metrou, pe reţele sociale de internet, pe mape, în cadrul facultăţii, apar tot felul de oferte de training care îţi sugerează ori că îţi vor schimba profund viata, ori că te vor ajuta să obţii abilităţi de lucru de care chiar ai nevoie sau, de ce nu, că îţi vor da şansa să devii cel mai bun profesionist într-un anume domeniu de activitate. La final vezi şi sumele de bani aferente înscrierii tale: 600 lei pentru două-trei zile, 1400 lei pentru 5 zile, 1000 Euro pentru 7 zile etc. Mai mult, mai vezi câteva “aparente” oferte “menite să te ajute pe tine” şi care sună astfel: “Dacă aduci cu tine un prieten vei plăti cu 50 de lei mai puţin”. Oau! Ce chestie mişto! Poate asta îţi spui când vezi o astfel de ofertă. Dar ia gândeşte-te mai bine că vei observa în anunţ, la final, desigur după ce a fost stârnită reacţia ta pozitivă, că este specificat: “Prietenii pe care îi aduci vor plăti în schimb toată suma de bani necesară…” Acest lucru este oarecum o activitate de manipulare pentru că te face pe tine să recrutezi participanţi pentru trainingul pe care îl organizează unii deştepţi cu zece diplome dar care fac greşeli gramaticale de nu mai înţelegi exact ce au vrut să spună şi, pe lângă asta, poate prietenii tăi când le-ai cerut ajutorul ca să obţii tu reducerea, nu voiau să vină dar au făcut-o pentru tine. Acest lucru este o hibă a organizatorilor deoarece ceea ce vor ei să transmită o vor face – există acest risc – unui segment de oameni care nu au nicio treabă cu tematica trainingului, ci au venit doar ca să-şi ajute prietenii şi, eventual, dacă tot au plătit atâţia bani, să stea şi ei să se relaxeze cât de cât…

Dacă observi, intuieşti sau ai dubii cu privire la astfel de anunţuri, atunci fă nişte cercetări înainte de a te înscrie în vederea participării. Întreabă-te dacă îţi este util acel training, dacă te va ajuta cumva. Vezi daca te interesează tematica, care este programul de desfăşurare, ce vor de la tine etc.

Desigur, poate nu ştii ce vrei să faci în plan profesional şi alegi anumite traininguri la întâmplare. În acest caz desigur că îţi asumi anumite riscuri dar încearcă să te informezi chiar şi într-o astfel de situaţie.

În general, un training este foarte bun pentru interacţiunea dintre participanţi. Ai şansa să interrelaţionezi, să schimbi adrese de contacte cu diverşi oameni ce au diferite profesii ş.a.m.d. Trebuie repetat însă… Află date despre locul în care te vei duce.

Într-un astfel de program ai şansa mai puţin dorită să te întâlneşti cu subiectivismul vreunui trainer care să te zăpăcească cu exemplele sale personale care includ membrii familiei sale, prietenii. În astfel de cazuri vei sesiza cum se spun exagerat de multe glume de te întrebi de ce oare te-ai dus la aşa ceva în loc să fi mers la un stand-up comedy. E drept, gluma e menită, pe lângă altele, să spargă gheaţa, răceala aceea la nivel de comunicare pe care o avem toţi, mai mult sau mai puţin, atunci când interacţionăm cu persoane şi contexte noi, dar să exagerezi simţul umorului într-o aşa manieră încât să se piardă considerabil din timpul alocat informării şi antrenării tale fizice şi psihice – acesta pare a fi obiectivul predominant – este o totală lipsă de profesionalism din partea trainerului/trainerilor.

Dacă observi situaţii asemenătoare, îţi poţi exprima foarte frumos punctul de vedere şi să afirmi că vrei să afli mai multe despre obiectivul trainingul şi nu ce succese a avut copilul trainerului la şcoală. Desigur că vor fi opinii: “Am dat exemplul ca să lămuresc o situaţie aferentă obiectivului”… Bla… Bla. La care poţi să afirmi din nou că doreşti exemple pe care le întâlneşti mai des, care sunt mai folositoare şi mai obiective, nu unele exagerat de particulare.

Exemple de traininguri care necesită atenţia şi informarea ta încă dinainte să te înscrii: De afaceri, de psihologie (atenţie mare la cele de autocunoaştere, de NLP, spiritualism, psiho-filozofie etc. – unele dintre ele sunt pur şi simplu maşini de stors banii, iar lucrurile pe care le înveţi acolo le poţi citi uneori din cărţi sau vorbind cu profesorii la cursurile de la facultate, la liceu şi tot aşa. Mai mult, sunt unii psihologi care vor să ţină traininguri doar de dragul de a presta şi ei o activitate… Te aburesc cu teme legate de inconştient, de exerciţii prin experimente etc. Gândeşte-te înainte! Atestarea de pe urma trainingului chiar mă ajută? Îmi este necesară pentru ceea ce doresc să fac? Voi avea şansa să interrelaţionez aşa cum vreau eu? Ce am învăţat din cadrul celorlalte trainiguri la care am participat? Ce puteam să fac eu ca să învăţ? Chiar am aflat ceea ce doream să ştiu? Pot interrelaţiona şi în alte locuri? De ce îmi trebuie psihologie? Desigur… Întrebările sunt multe altele, le poţi pune şi tu), de antreprenoriat (o mare mafie aici. O mică sugestie: Învaţă cât de cât cam ce înseamnă antreprenoriat, cum se desfăşoară chestia asta înainte să te înscrii la un astfel de program. Poate te va ajuta), de “cunoaşte-te pe tine însuţi”, de comunicare şi câte şi mai câte.

Referitor la NLP (Programare neuro lingvistică) – unele dintre situaţii sunt total desprinse de realitate şi total inaplicabile. Ele există doar pentru a te fascina şi… Ei bine, pentru a te stoarce de bani. Îţi vor fi prezentate concepte gen chunk-up, chunk-down, concepte al căror conţinut vei sesiza, dacă eşti atent, că oricum îl foloseşti destul de des… Că oamenii în general îl utilizează în conversaţii, monologuri etc. Am învăţat chiar din şcoala generală să punem întrebări acolo unde informaţia este prea generalizată sau abstractă ori ambiguă etc.

NLP-ul îţi ia uneori banii pentru a afla ceva ce deja ştiai

Poţi foarte bine să înveţi multe lucruri din NLP participând la dezbateri academice unde vei avea parte de argumente persuasive, exemple utilizate drept dovezi etc.

De menţionat că nu toate trainingurile (oricare ar fi le) sunt de fapt păcăleli sau nu te ajută în niciun fel. Interesul, atenţia şi informarea te vor ajuta să faci diferenţa între ceea ce te ajută şi ceea ce nu.

O recomandare: Sunt unele traininguri gratuite unde îţi poţi satisface nevoia de a relaţiona cu oameni noi. În anumite situaţii trebuie să dai teste, să depui un cv etc. pentru intra într-un concurs, iar apoi, dacă eşti printre cei acceptaţi, vei avea şansa să participi gratuit! Altele specifică că nu trebuie să faci nimic altceva decât să te înscrii până la o anumită dată pentru a participa. Majoritatea dintre acestea ori au beneficiat de finanţare europeană ori de una provenită de la diverse fundaţii, organizaţii etc. Aşadar, acestea chiar merită!

Trecem şi la workshopuri. Acestea mai sunt numite grupuri de lucru sau ateliere. De obicei se desfăşoară în universităţi, licee şi, uneori, chiar şcoli. Alteori, sunt necesare într-o organizaţie, companie sau firmă. Obiectivul acestora este de a-ţi face cunoscut într-o manieră practică anumite activităţi pe care le poţi desfăşura într-o anumită profesie. Spre exemplu, în cea de asistent manager sau cea de psiholog pentru copii, consilier etc. Spre deosebire de training, aici se pune foarte mult accent pe aspectele practice. Sunt prezente mai multe jocuri de rol, mai multe exemple strict la obiect, se împart anumite materiale etc. Mai mult decât atât, în majoritatea cazurilor un grup de lucru are o durată de câteva ore, o zi sau poate chiar două. În schimb ce un training poate oscila de la o zi până la chiar o săptămână.

Într-un grup de lucru se restrâng prezentările pe un singur domeniu clar şi explicit: Cum să construim dulapuri, cum să ne facem un cv, interviul între eşec şi succes, orientarea profesională un îndrumător benefic pentru copil, activităţi pentru bătrâni ş.a.m.d. În prezent, un training şi un workshop se aseamănă foarte mult. De aceea nu trebuie să te sperii dacă observi că arată sau se desfăşoară aproape identic cele două activităţi.

Grupurile de lucru care au loc prin universităţi pe la diverse conferinţe naţionale/internaţionale de obicei îţi garantează şi o diplomă care, desigur, te poate ajuta în respectivul domeniu de activitate ce a făcut tematică workshopului. Pentru psihologi spre exemplu, în anumite cazuri, este asigurat un anumit număr de credite menit să-i ajute la obţinerea unui atestat de liberă practică. Trebuie să fii atent, mai ales dacă eşti licean/student să vezi dacă creditele pe care le obţii sunt recunoscute de colegiul psihologilor.

Mai apoi, intervine şi situaţia de la training. De ce mă duc la acest atelier, la acest grup de lucru? Ce vreau să obţin?

Uneori sumele financiare pentru un workshop de două ore sunt exagerate: 300 de lei… 420 lei şi exemplele pot continua. O asemenea situaţie necesită să consulţi şi alte programe unde se desfăşoară ateliere aproximativ la fel şi să vezi care sunt condiţiile înscrierii. Cine ştie, poate găseşti ceva mai avantajos pentru tine.

Ar mai fi de spus să vezi cine ţine unele dintre activităţile ce au făcut subiectul acestui articol – depinde la care te duci. Poate sunt oameni care te-au atras prin mesaje pe messenger spre exemplu. În acest caz poţi foarte bine să obţii mai multe detalii.

Unii dintre traineri pur şi simplu sunt visători… Trăiesc doar pentru a răspândi bucuria transcendentală a momentelor fascinante pe care le oferă studierea propriului spirit armonios – Asemenea texte atrag, nu-i aşa? Poţi constanta, dacă analizezi puţin situaţia, că lucrurile nu stau chiar aşa. Că este nevoie într-o măsură echilibrată atât de partea materială a vieţii cât şi de cea spirituală.

În final trebuie precizat că nu orice trainer este un şarlatan. Există oameni profesionişti, bine intenţionaţi, moderatori de ateliere care se implică foarte mult pentru ca toţi participanţii să înţeleagă ceea ce se discută ş.a.m.d.

Comentariile le puteţi adresa pe acest blog sau la adresa de e-mail: mihaisilviubotezatu@yahoo.com

Advertisements