Elevii ar trebui sǎ facǎ practicǎ în instituţii corespunzǎtoare profilului lor liceal.

Sunt la liceu…. “

“Şi ce faci acolo, ce înveţi?”

“Ce sa fac… Încerc sǎ înţeleg şi eu ce zic ǎia pe acolo, profesorii ǎştia”

“A… Bun, bun. Pânǎ acum cum e? Parcǎ eşti la un liceu cu profil economic-contabil, nu?

“A… Da, aşa e. Dar nu prea îmi place. Eu am fost mulţumit cǎ am putut intra la un liceu, am avut o medie slabǎ şcoalǎ. Acum, pe bune, cam nu ştiu nimic legat de contabilitate. Sǎ vedem cum o sǎ fac. La ore profesorul ba vine, ba nu vine. Nici pe mine nu ma duce capu’, da’ sincer îţi zic cǎ şi profesorii ǎştia neglijeazǎ şcoala… Mai se apucǎ sǎ facǎ şi grevǎ. Or avea ei salariile mici, dar mulţi dintre ei sunt şi foarte profitori, ipocriţi şi, pe lângǎ asta, fac grevǎ de parcǎ e la modǎ…. De când cu criza asta toţi gǎsesc pretexte… Mai ducǎ-se naibii toate astea ! Hai cǎ am plecat, mǎ pregǎtesc pentru bac. Am auzit cǎ e cu competenţe, cu vocaţionale, tot felul de nebunii. Hai noroc, vorbim !

Salut frǎţioare, vorbim, am fugit şi eu, trebuie sǎ fac un referat. Sa vǎd poate gǎsesc unul pe net, sǎ nu mai îmi bat prea tare capu’.”

Îţi sunǎ cunoscutǎ discuţia de mai sus? Într-adevǎr, existǎ licee cu diverse profiluri liceale, printre care le reamintim pe cele administrative şi de servicii (unde se face contabilitate, economie etc.), teoretice, cele legate de ştiinţele naturii, matematicǎ-informaticǎ ş.a.m.d.

Unii dintre liceeni simt pe propria lor piele cum este sǎ fii elev la un liceu care îţi place, dar în care nu prea se face şcoalǎ sau, posibil, nu se predǎ într-un mod clar, intelegibil sau mǎcar structurat.

Pe de altǎ parte, existǎ liceeni care sunt sceptici sau nemulţumiţi ori chiar nepǎsǎtori de ceea ce învaţǎ în liceu. Aceastǎ stare nu provine doar din lipsa de interes a elevilor, ea poate surveni şi de pe urma faptului cǎ profesorii nu-şi respectǎ orele, mai “negociazǎ” cu elevii cum sǎ le acorde ore libere, cum sǎ treacǎ clasa, cum sǎ facǎ un referat copiat de pe net şi asta sǎ constituie partea practicǎ din care elevul sǎ înveţe propriu-zis noţiuni din materia respectivǎ. “Negocierea” are urmǎtorul scop: Elevul nu face ora, iar profesorul se poate duce la locuri de muncǎ adiacente şcolii şi sǎ facǎ mai mulţi bani, sau pur şi simplu doreşte sǎ nu facǎ ora şi sǎ-şi petreacǎ timpul altfel. Ultimul comportament chiar nu este unul dǎunǎtor, sau neglijent, însǎ dacǎ se face o obişnuinţǎ în a lipsi de la ore, atunci discutǎm clar despre probleme majore de eticǎ şi profesionalim.

Se vorbeşte despre faptul cǎ în unele clase (un numǎr semnificativ) de liceu doar doi-trei copii învaţǎ. Este un lucru firesc aceastǎ situaţie dacǎ observǎm cum elevilor li se prezintǎ foarte multǎ informaţie pe care nu o pot pune în practicǎ. Chiar şi la disciplina “Filozofie” dacǎ stǎm sǎ ne gândim trebuie asiguratǎ o parte practicǎ. Un bun exemplu l-ar constitui discuţiile elevilor cu critici sau filozofi contemporani, crearea de lucrǎri pentru diferite conferinţe, concursuri etc.

Dacǎ stǎm sǎ ne gândim la liceele unde este necesarǎ partea practicǎ ca o gurǎ de aer atunci când nu mai poţi sǎ respiri, şi constatǎm cǎ elevii nu prea au “respirat” bine de mult, ne putem da seama cǎ partea teoreticǎ care este pusǎ în practicǎ sau explicatǎ fǎrǎ vreun efort cât de mic, nu este suficientǎ pentru ca un elev sǎ rǎmânǎ cu acele cunoştinţe un interval stabil de timp deoarece lipseşte partea punerii în aplicare a lor.

Nu spun cǎ nu existǎ licee în care existǎ practicǎ “pe bune”, unde elevii au la dispoziţie instrumentele necesare pentru a lucra, pentru a gândi, şi nu doar pentru a scrie sau pentru a asculta ceea ce spune profesorul în 50 de minute.

O posibilǎ soluţie pentru asigurarea unei perioade eficiente de practicǎ pentru elevi ar consta în încheierea unor contracte între licee şi diverse instituţii corespunzǎtoare profilului liceal. Prin acest contract, spre exemplu, se va specifica ca elevii unui liceu unde se invaţǎ contabilitate sǎ aibǎ acces douǎ ore pe sǎptǎmânǎ într-o firmǎ sau organizaţie pentru a servi drept asistenţi unui contabil. Astfel, elevul va avea ocazia sǎ lucreze, sǎ punǎ în practicǎ cunoştinţele pe care le învǎţǎ la şcoalǎ într-un context practic, iar contabilul şef din respectiva firmǎ sau organizaţie va avea avantajul primirii unui ajutor în munca sa.

Mai mult decât atât, elevul va putea sǎ vadǎ ce înseamnǎ un mediu de lucru, ce înseamnǎ a fi prezent pe un post de muncǎ. Cu alte cuvinte, va fi prezentǎ o familiarizare cu modul de viaţa de dupǎ terminarea liceulului.

Chiar şi la profiluri precum cele de “Ştiinţe sociale” se poate asigura o situaţie precum cea descrisǎ mai sus. Dacǎ se studiazǎ Sociologie, Psihologie etc., elevii pot face practicǎ în departamente de resurse umane, pot asista la cursurile de la facultǎţi, la conferinţe naţionale şi internaţionale ş.a.m.d.

Aceste aspecte evidenţiate nu ţin doar de punerea în practicǎ a unor informaţii teoretice. Pe lângǎ asta elevii au şansa de a relaţiona şi de a se dezvolta în aceastǎ direcţie.

Unii tineri din liceu sunt mai timizi, comunicǎ mai greu, alţii sunt mai temǎtori şi alte cazuri asemǎnǎtoare. Astfel de perioade practice pe care le prezentam ar asigura un “salt din lumea obişnuitǎ plinǎ de protecţie” la “lumea unde existǎ responsabilitǎţi şi alţi oameni care se bazeazǎ pe munca ta aşa cum şi tu te bazezi pe a lor”.

Se pot isca multe controverse pe tema introducerii unor perioade practice în diverse instituţii pe baza unor contracte între firme/organizaţii şi licee. Unele pot proveni din întrebǎri precum: Bine, ok, însǎ cum rǎmâne cu banii? Elevii vor da bani? Sau: Vor dori instittuţiile sǎ semneze astfel de contracte cu liceele?

Este normal sǎ se punǎ astfel de întrebǎri, însǎ trebuie luat în considerare cǎ pânǎ nu se ia în calcul ideea care face subiectul acestui articol, nu vom ştii nicium care sunt posibilitǎţile de implementare a unui asemenea proiect.

O astfel de moţiune poate fi dezbǎtutǎ în cadrul emisiunii “Generaţiei contra”. Aşa cǎ, uitaţi-vǎ pe programul vostru şi doresc sǎ vǎ readuc aminte cǎ în fiecare miercuri pe TVR 1, începând cu ora 17:00, puteţi viziona emisiunea amintitǎ mai sus.

Dacǎ aveţi idei, sugestii, comentarii, întrebǎri, puteţi trimite mesaje pe blog sau la adresa de e-mail: mihaisilviubotezatu@yahoo.com

Numai bine  !

Advertisements